Hvis du spiser 3 egg hver dag, kommer du til å bli overrasket over hva det gjør med kroppen din.

Egg er en del av kosten til mange av oss. Vi vet at det er rikt på protein, men helsefordelene av å spise det er ikke mange som vet. Visste du at egg ikke er årsaken til høyt kolesterol?

1. Næringsstoffer

Egg er rikt på flere forskjellige typer næringsstoffer, ifølge Huffington Post: De er rike på vitaminene A, D, E og B-12, samt jern, folat, kalsium og omega-3 fettsyrer, noe som er veldig viktig for kroppen!

2. Protein

Ifølge Health 24, er egg den beste naturlige kilden til protein. Det har mer protein enn egg og biff! Man trenger 30 gram kjøtt for å kompensere ett egg. Tenk den prisdifferansen da!

3. Kolin

Kolin er et næringsstoff du kanskje ikke har hørt om, men som er svært viktig for hjernen. Det bidrar til å fremme vekst og hukommelsen. Health 24 skriver: Kolin er særlig viktig for gravide kvinner, fordi det kvinnen har av kolin vil bli overført til barnet og hun vil sitte igjen med et kritisk lavt nivå. Omtrent 90 prosent av befolkningen mangler kolin. Egg inneholder massevis av dette næringsstoffet.

4. Synet

The Huffington Post skriver at egg er rikt på lutein og zeaxanthin. Antioksidanter som samles i øyet og beskytter øynene dine mot farlige bølgelengder av lys, samt reduserer risikoen for grå stær.

5. Vektkontroll

Egg gir deg en metthetsfølelse, noe som betyr at du føler deg oftere mett og slipper å tette metthetsfølelsen. Health 24 skriver at mennesker som spiser egg til frokost føler seg mindre sulten utover dagen.

6. Bones, hår og negler

Vitamin D og kalsium har stor betydning for skjelettet, og bidrar til et sterkere skjelett og bein. I tillegg er aminosyrene og mineralene i egg med på å gi deg friskere hår og negler.


Fra nå av skal jeg spise 3 egg daglig fremover, men skal du? 

Del dette med vennene dine under!

Likte du dette? Del gjerne med dine venner!
Gjør som flere enn 56 000 allerede har gjort. Lik oss på Facebook under:
Anbefalt for deg